یکی از لوازم بسیار مهم زندگی محبت زن و شوهر به یکدیگر است و بدون محبت پايه هاى خانواده استوار نيست البته هم زن و هم شوهر باید اندازه و نوع این محبت را بدانند و توقع بیشتر از آن را نداشته باشند. گاهی زن از شوهرش سوال میکند مرا بيشتر دوست دارى يا پدر و مادرت را؟ اگر شوهر بگويد پدر و مادرم را بيشتر دوست دارم ممکن است زن ناراحت شود در حالی که نبايد زن ناراحت شود و بگوید پس مرا دوست ندارى يا كمتر دوست دارى هر كس بايد پدر و مادر را بيش از دوست و همسايه و فاميل و همسر و غيره از مردم عادى دوست داشته باشد، و محبت هر كسى در جاى خود مطلوب است ، و این دليل بى محبتى نيست توقع معقول از يك همسر آن است كه شوهر آن محبتى كه بايد يك شوهر به زن داشته باشد و زن آن محبتى را كه يك زن بايد به شوهر داشته باشد در همان حد زن و شوهرى ، داشته باشد، و طبعا اين درجه مخصوص و معينى از علاقه خواهد بود. حال این سوال مطرح است که میزان و اندازه محبت در خانواده چقدر باید باشد؟ به نظر من معیاهای مادی که بتوان با آن اندازه محبت را سنجید وجود ندارد بلکه برای فهم میزان آن باید به روایات و عقل رجوع کرد. - احترام و محبت به پدر و مادر بر زن برتری دارد گرچه نباید زن و فرزند را فدای محبت به والدین کرد بلکه باید میان آن دو را جمع کند. اگر مردى يا زنى بدون هيچ مصلحتى ، پدر و مادر را در هر كارى خانواده خود دخالت دهد و خواسته همسر را ناديده بگيرد كار بجائى نيست ، اينكه حتما بايد در هر كارى پدر و مادر نظر دهند وگرنه ديگرى ناراحت مى شود كار غلطى است كه نه فرزند بايد انجام دهد و نه پدر و مادر انديشمند بايد توقع اين كار را داشته باشند. - اگر زن یا شوهر به کاری مشغول شد که موجب بی توجهی به سایر افراد خانواده شد این شخص از میزان محبت کاسته است یکی از این عواملی که امروزه موجب این بی توجهی ها و بی محبتیها در خانواده ها شده و روابط بین خانواده ها را کمرنگ کرده و به اصطلاح موجب طلاق خاموش در خانواده ها شده استفاده نا معقول و افراطی از اینترنت است. - اينكه مرد، به عيش و نوش با دوستان بپردازد و از همسرش غفلت كند، قابل سرزنش است زن متوقع باشد كه هميشه بايد همراه مرد باشد و مرد را مقيد كند، كه در هر سفرى بايد او هم باشد و مرد حق ندارد با دوستانش به جائى رود يا تنهائى به يك ميهمانى رود، توقع بى جاست . - اگر همسر شما، كارى كرد كه شما ناراحت شديد، كسى يا چيزى را بر شما مقدم كرد، دليل بر بى محبتى او نيست و يا دليل بر كم محبتى او از مقدارى كه بايد باشد بعنوان يك همسر نيست. - اين انتظار كه همسر من نبايد هيچ چيز ديگرى را دوست داشته باشد يا بايد مرا بيش از همه دوست بدارد بطورى كه هر چيزى را فداى من كند و در سايه اين محبت تمام تمايلات خود را فراموش كند و سختى ها را تحمل كند، انتظارى جاهلانه است كه با شكست و ناكامى مواجه مى شود و... منابع(با تلخیص و اضافات): اخلاق در خانواده و تربيت فرزند - سيد محمد نجفى يزدى
توصیه های قرآن در مورد برخورد با کودکان و فرزندان
آنچه به صراحت درمورد کودکان ذکر شده بسیارمهم و درخور توجه و دقت است از جمله این نکته هایی که به صراحت بیان شده نحو برخورد کودکان درمحیط خانواده میباشد (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ ) [اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بردگان شما، و همچنين كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسيدهاند، در سه وقت بايد از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح، و نيمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بيرون مىآوريد، و بعد از نماز عشا اين سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از اين سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نيست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد يكديگر بگرديد (و با صفا و صميميّت به يكديگر خدمت نماييد). اين گونه خداوند آيات را براى شما بيان مىكند، و خداوند دانا و حكيم است!] (نور :58)
نکته ای که برای هر شخص صاحب اندیشه دور از ذهن نیست این نکته است که کودکان درمحیط خانواده نباید یله و رها باشند بلکه خدواند عزیز در این آیه به چند نکته اشاره کرده نکته اول : اتاق پدر ومادر درمسائل زناشوی باید جدا از فرزندان باشد ، آن چیزی که به این نکته رهنمود می کند مساله اجازه و واردشدن فرزندان است این خود نشان می دهد که یک حریم و حجابی باید بین پدران و فرزندان وجود داشته باشد تا فرزندان در اطلاع و جریان بعض کارهای خصوصی قرار نگیرند نکته دوم : والدین هم یله و رها نیستند بلکه درمحیط های که فرزندان درکنار والدین زندگی می کنند نمی توانند آزادی مطلق داشته باشند بلکه یک سری محدودیت ها شامل حال آنها نیز می شود که تنها در محیطی که فرزندان حضور ندارند می توانند از آن آزادی ها استفاده کنند نکته سوم : علاوه بر جدا سازی فیزیکی محیط و دست رسی نداشتن فرزندان به بعض از فضاهای موجود در خانه والدین نیز می بایست در نحوه تربیت یک مساله تربیتی را اعمال کنند که فرزندان به این درجه از تربیت برسند که بدونه اجازه به هر محیطی وارد نشوند در واقع فرزندان به یک قوه باز دارندگی از درون خود دست پیدا کنند که این مساله با تربیت و تاکید والدین میسر می شود
شیوه برخورد با کودکان
شیوه برخورد با کودکان
تربيت فرزندان از مسائل بسيار مهمي است كه روايات فراوان و آيات متعدد بر آن تأكيد دارد.
آنگاه كه آيه «اي كساني كه ايمان آوردهايد خود و خانواده خود را از آتش نگهداريد.»( تحريم: 6) نازل شد مردم گفتند اي رسول خدا چگونه خود و خانواده خود را از آتش حفظ كنيم؟ آن حضرت فرمود: عمل خير انجام دهيد و آن را به خانواده خود يادآوري كنيد و برپايه فرمانبرداري از خدا ادبشان كنيد. (مستدرك الوسايل، ج12، ص201 ) پيامبر خدا(ص) فرمود: فرزندان خود را در هفت سالگي نماز بياموزيد و چون 10 ساله شدند آنها را بر ترك نماز تنبيه كنيد و بسترهايشان را از هم جدا سازيد.( كنز العمال، روايت 45330 ) امام صادق(ع) فرمود: فرزند را بايد از سن پانزده سالگي براي روزه گرفتن تربيت كرد.( بحارالانوار، ج103، ص162 ) همچنين آن بزرگوار فرمود: فرزند خود را تا شش سالگي آزاد بگذار، سپس در شش سالگي او را علم و سواد بياموز، بعد از آن هفت سال او را با خود داشته باش و آداب و تربيتهاي خود را به او بياموز؛ اگر تربيتپذير بود و اصلاح شد زهي سعادت وگرنه او را به حال خود واگذار.( مكارمالاخلاق، ج1، ص478 ) شخصي خدمت امام رضا(ع) رسيد و از فرزند خود شكايت نمود. حضرت فرمود او را نزن بلكه براي مدتي كوتاه با او قهر كن.( بحارالانوار، ج104، ص990 ) و امام علي(ع) از تأديب هنگام خشم نهي كرد و فرمود: هرگز كسي را زياد سرزنش نكن چون موجب دشمني و لجاجت ميشود.( غررالحكم، حديث 10529 ) فرمان خداوند در سوره مباركه نور بر تعليم ادب به كودكان و نوجوانان: در اين سوره ميخوانيم: «يا ايهاالذين امنو ليستاذنكم الذين ملكت ايمانكم و الذين لم يبلغوا الحلم منكم ثلاث مرات من قبل صلوة الفجر و حين تضعون ثيابكم من الظهيرة و من بعد صلوة العشاء ثلاث عورات لكم ليس عليكم و لا عليهم جناح بعد هن طوافون عليكم بعضكم علي بعض كذلك يبين الله لكم الايات و الله عليم حكيم :اي كساني كه ايمان آوردهايد آيا قطعاً بايد غلام و كنيزهاي شما و كساني از شما كه به (سن) بلوغ نرسيدهاند سه بار در شبانهروز از شما كسب اجازه نمايند. پيش از نماز بامداد و نيم روز كه جامههاي خود را بيرون ميآوريد و پس از نماز شامگاهان. (اين)، سه هنگام برهنگي شماست، نه بر شما و نه بر آنان گناهي نيست كه غير از اين (سه هنگام) گرد يكديگر بچرخيد (و با هم معاشرت نماييد). خداوند آيات (خود) را اينگونه براي شما بيان ميكند، خدا داناي سنجيده كار است».( نور: 58 )
با استفاده از اين آيه ميتوانيم بگوييم: اولاً: تعليم ادب به كودكان قبل از سن بلوغ از ضروريات است و علاوه بر تعليم اصرار بر اجرا و رعايت آن لازم است.
ثانياً: ورود به حريم خصوصي افراد ولو اينكه پدر و مادر انسان باشند و محيط منزل و خانه محل سكونت باشد، اگرچه اطفال و غيرمكلفين طرف حكم باشند جايز نيست.
ثالثاً: تعليم آداب از سن تشخيص و كودكي شروع ميشود. گاهي خانوادههاي محترم عدم بلوغ شرعي اطفال و نوجوانان را بهانه آزاد قرار دادن آنها مينمايند و در تعليم و تربيت آنها كوتاهي ميكنند يا اينكه اعتقاد به تسامح و تساهل داشته و يا شروع به همه موارد فوق مستنداً به آيه شريفه فوق ميتوان مردود شمرد و ضرورت شروع تعليم و تربيت را از سنين كودكي ابتداي ايام تميز و تشخيص كودك دانست.
رابعاً: از اين آيه استفاده ميشود كه حفظ عفت عمومي از خانواده شروع ميشود و آموزش رعايت عفت از كودكي و قبل از بلوغ مورد تأكيد است. اگر كودكي در منزل مقيد به حفظ حريم خصوصي پدر و مادر و خواهران و برادران شد در بيرون منزل نيز نسبت به عفت عمومي احترام قائل خواهد شد. همچنين اگر پدر و مادر در منزل، خود را به رعايت عفت و پاكدامني ملزم دانستند فرزند آنها دختر يا پسر عفيف خواهد بود. منشأ بسياري از بيعفتيهاي جوانان در جامعه و هنجارشكنيهاي آنها و تعرض به نواميس مردم، عمل نكردن به همين آيه قرآن كريم است و فلسفه تأكيد قرآن و دست گذاردن بر اين موضوع همين مسئله است(تفسیر المیزان، ج15 – ص177 ) در اين آيه خداي حكيم دستور ميدهد كه فرزندان شما سه وقت از شبانهروز مجاز نيستند بدون كسب اجازه وارد اتاق شما شوند، اول: قبل از نماز صبح، دوم: در وسط روز كه براي استراحت به داخل اتاق خود رفتهايد، سوم: بعد از نماز عشاء. سپس تأكيد ميكند اين سه وقت زمان برهنگي شماست.
بنابراين فلسفه اين حكم اين است كه چون در اين سه زمان شما براي استراحت به خلوت خويش رفته و لباس رسمي خود را از تن بيرون ميآوريد نبايد چشم فرزندان به شما بيفتد زيرا پرده عفت و پاكدامني و حيا دريده ميشود و جرأت بر انجام گناه در اطفال آشكار ميشود.ممكن است كسي با اين حكم خداوند تلقي كند كه اگر در خانهاي اطفال نباشند و سن فرزندان از بلوغ گذشته باشد ديگر اجازه لازم نيست و فرزندان ميتوانند بدون اجازه وارد اتاق پدر و مادر شوند و يا حفظ حرمت و مرزهاي عفت ديگر ضرورت ندارد و پدر و مادر ميتوانند با لباسهاي غيررسمي در منزل و در مرئي و منظر فرزندان ظاهر شوند، لذا آيه بعد در همين سوره ميفرمايد: «و چون كودكان شما به سن بلوغ رسيدند بايد از شما كسب اجازه كنند همان گونه كه آنان پيش از ايشان بودند كسب اجازه كردند... (نور: 59)
متأسفانه امروزه فراوان ديده ميشود كه اين ادب اسلامي كه رعايت آن ميتواند منشأ خيرات فراوان باشد ترك شده و در منازل، پدرها و مادرها با انواع و اقسام البسه غيرمتعارف جلوي فرزندان ظاهر ميشوند و باعث تحريك دروني شده و آثار مخرب فراواني را در روح و روان فرزندان به ارث ميگذارند. بهرهگيري از آموزههاي ديني و ميراث نبوي توسط آحاد جامعه اسلامي آرزوي قلبي ما است.
آیا در قران آیاتی داریم که در مورد چگونگی برخورد با کودکان و فرزندان مطالبی رو بیان کرده باشه ؟
آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در مورد چگونگی تربیت فرزندان سخن گفته است؛ سوره های لقمان، یوسف، نور از جمله آنهاست. که پدران و مادران باید با خواندن این سوره نسبت به تربیت فرزندان گام برداشته و تربیت کودکان و نوجوانان خود را با استناد به این سوره انجام دهند.
بعضی از عناوین و موضوعاتی که در این سوره ها نسبت به تربیت فرزندان مطرح و توسط دوستان تحقیق شده موارد زیر است:
- رعایت مساوات در ابراز محبت به فرزندان
- نياز فطرى و طبيعى فرزندان به بازی و سرگرمی های سالم
- نشان ندادن راههای انحراف به فرزندان
- گذشت و چشم پوشی از خطاهای فرزندان در صورت ندامت
- هدایت اعتقادی فرزندان
- توصیه فرزندان به رعایت احترام والدین
- تربیت دینی فرزندان ( سفارش به نماز،امر به معروف و نهی از منکر و صبر)
- تعلیم آداب اجتماعی به فرزندان (سفارش به خوشرفتاری با مردم، نهی از غرور و تکبر و اعتدال در امور)
- تعلیم آداب ورود به جايگاه خصوصى پدر و مادر
برای تفصیل بیشتر و آگاهی از نکات ریزی که در امر تربیت قرآنی وجود دارد می توانید به این پست مراجعه کنید: «تربیت فرزند در قرآن»
اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد که هر که چنین کند زیانکار است.
عجایب خلقت بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم
از عجایب خلقت بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم امام صادق علیه السلام به مفضل
(یكى از شاگردانش ) فرمود: درباره هوشهائى كه خداوند در حیوانات
قرار داده بیندیش ، بخاطر مصالح و منافع آنها، این هوشها را به آنها
لطف كرده است ، تا همه مخلوقات از مواهبش بهره مند گردند،
آن مخلوقاتى كه عقل و درك ندارند
یا ابوفاضل مدد
ای که در باغ ولا منصب سقا داریماه طاهایی و در دیده ما جا داری... تو اباالفضلی و ایثار برازنده توستهر چه خوبان همه دارند تو تنها داری... بوسه باران ید الله شده آن بازوی توهم پسر خواندگی از حضرت زهرا(س) داری... کمترین مزد وفاداریت این است ای دوستکه تو همپای حسین(ع) نقش به دلها داری... یا ابوفاضل مدد ..
پدر
زمانی که پدر وارد اتقا می شود ...صفحه مورد نظر فقط ظاهر میشه !! چرا ؟! خدا می داند و شما !اینم شد زندگی ؟!!مقایسه دختر ها و پسرها ! ...
به نی نی پیج خوش آمدید
به Nini Page خوش آمدید.
امیدواریم بتوانیم خدمات مطلوب و مورد نظر شما را ارائه کنیم.
ما را از نظرات خود آگاه کنید.
روابط عمومی نی نی پیج
این بلاگ در روز پنجشنبه 02 شهریور 1391 ایجاد شد.
می توانید نوشته و عکس و فیلم های مربوط به کودک خود را در این بلاگ منتشر نمائید.
اگر نیاز به راهنمائی دارید روی لینک های زیر کلیک کنید:
- راهنمای انتشار مطلب در وبلاگ
- راهنمای کم کردن حجم و اندازه عکس
- چگونه از کودک خود فیلم بگیریم و در سایت منتشر کنیم؟
- مرکز دانلود نرم افزارهای مورد نیاز